Opoppig potatis

image99
Bild av hem från Flickr

Häromdagen använde jag lite av de nyinköpta kryddorna till en snabblunch.

I en panna fräste jag lite överbliven kokt potatis och grovstrimlad vitkål och la det i en skål.
Sen hamnade först en matsked olja och panch poran-kryddorna i pannan: lika delar av fänkålsfrön, bockhornsklöverfrön, svarta sesamfrön, kummin och nigellafrön.
Detta ska fräsas tills kryddorna poppar som popcorn är tanken. Det gjorde inte mina. Eftersom bockhornsklöver tydligen är känsligt och blir enormt beskt om det steker för länge tog jag bort oljan innan nåt poppade och hällde på potatisblandningen.
(Ska jag vara ärlig, och det ska jag, så hoppade jag över kummin för den dagen hade jag lite svårt för doften.)

Jättegott! Rika smaker! Några bönor och lite tomat till, snabblunchen var klar.

Absolut värdelöst vetande:
Bockhornsklövers latinska namn Trigonella foenum graecum betyder ungefär trekantigt grekiskt hö. Det återkommer i engelskan där växten heter Greek hayes förutom Fenugreek. På tyska däremot Schöne Margret bland en massa andra namn. Olika smaker i olika kulturer?

I äldre tider lärde sig arabiska läkare att ett avkok av bockhornsklöver gjorde hår lockigt och hjälpte både mot mjäll och håravfall. Törs man prova? Min man har rakt hår med tendens till mjäll. Om han är vackert skönlockig nästa gång ni ser honom vet ni.

Absolut viktigt vetande:
Det är en baljväxt så personer med sådan allergi (jordnötter, sojabönor, ärtor) kan få en reaktion!

Explore posts in the same categories: Huvudrätt, Matprat, Tillbehör, Vegetariskt

Etiketter: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

