Kantarellrisotto [uppdat.]

kantarellrisotto med bondbönor och lufttorkad skinka.JPG

Den senaste tidens fina svamskörd har bland annat lett till en ljuvlig kantarellrisotto, krämig och fin med vin och parmesan (förstås). Till det åt vi lufttorkad skinka och söta, nötiga, lättkokta bondbönor och morrotsstrimlor slungade i smör. Mat för en prins! Och i vår familj finns det två!

Kantarellrisotto 4 port

  • 2 schalottenlökar, finhackade
  • 2 dl förvällda kantareller, kanske 1 liter färska
  • 2 msk olivolja
  • 2 dl avorioris
  • 2 dl vitt vin, utan ekton i
  • 6 dl grönsaksbuljong
  • 2 msk olivolja
  • 1,5 dl parmesanost, grovriven

Fräs löken och riset på svag värme några minuter i oljan utan att det får färg utan bara blir lätt glansigt.
Tillsätt svampen, vinet och lite (ett glas) av grönsaksbuljongen. Nu ska allt koka försiktigt, rör lite grann till riset börja svälla. Späd med mer buljong ite i taget till riset kokat ungefär 20 minuter. Risotton ska bli krämig utan att vara grötig.
Rör i osten och kanske lite olivolja. Smaka av med salt och peppar.

[Uppdatering:]

När jag postat det här igår insåg jag hur många risottorecept som finns redan. Lustigt, man skulle kunna tro att det var en riktig vardagshit. Ändå ser i allaf all inte jag det speciellt ofta vare sig på lunchhak eller på borden hos grannar och vänner. Det är väl som så att det som är ”lite speciellt” skrivs ned, dan vanliga maten är inte lika rolig att dokumentera.

Här är några andra kreationer från bloggvärlden:

Annes Mat: Risotto med kantareller och hasselnötter

Tre tjejer i köket » Risotto med kantareller

Huvudrätt: Risotto med kantareller – TOCNET

Maya (Västerbottenrisotto med kantareller och gröna bönor …

Risotto med persilja och kantareller « matorama

Salt och Sött: Risotto med kantareller

kalasgott – Kantarellrisotto med prästost

Från ”proffssajter”:

Risotto med kantareller och kräftstjärtar

Risotto med kantarell, shiitakesvamp, tomatsyrup och grillade grönsaker

Risotto på kantareller med grillade kalvfiléer

Som avslutning lite dryckestips:
Skåla för svamplyckan – VinVin.se

Explore posts in the same categories: Huvudrätt, Pasta och ris

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

7 kommentarer på “Kantarellrisotto [uppdat.]”

  1. Sensua Says:

    Överlycklig hittade jag din blogg när jag själv sökte efter båtmat, skrev det som tagg i min blogg på bloggar.se så hitta jag hit *big smile* när fanns mycket MATnyttigt… Tackar tackar.

  2. Fröken Dill Says:

    Mums, jag blev bara FÖR sugen på svamprisotto och var tvungen att laga igår. Inget svårt beslut när det fanns en halv liter toppenfina trattisar/trumpetsvampar hemma i kylen. Ha så trevligt ikväll! Jag måste förbereda bostadsrättsföreningsmöte :(…

  3. Fröken Dill Says:

    Nu blir jag svårartat avundsjuk! Jag satt hela kvällen med tråkiga excel-filer för att kolla att mina grannar (och jag själv) betalt avgifter och för att få ut någon slags diagram på hur brf-ens ekonomi ser ut. Det var precis lika tråkigt som det låter.
    Måste bli fler matbloggarträffar!
    Tycker fröken Dill

  4. Emmas Kök Says:

    Jag har aldrig provat risotto men är riktigt sugen på att göra det. Ditt recept här ser ju inte helt fel ut 🙂

    • pipopp Says:

      Prova! I mitt tycke får man bara inte glömma vin och ost. Gillar man inte gröt, som min svärmor, gillar man dock nog inte heller risotto. Det är en kosistensfråga. 🙂


Kommentera

