Söta små svampar

Det har väl knappast undgått någon att det är ett bra svampår. Det är ju stört omöjligt att gå förbi de rara små guldklimparna när man är ute i skogen. Hem kommer de.
Vi har fryst och torkat och gett bort mängder redan.

Nu är det läge att  gå utanför komfortzonen och provlaga något helt nytt. Jag har länge sneglat på recept om syltat svamp. Någon gång för länge, länge sedan har jag smakat, men minns inte speciellt bra. Men burkarna ser så vackra ut med svamparna i skimrande lag! Dessutom älskar jag en viss typ av finsk svampsallad med inlagda skönheter. Det måste ju bli bra!

Det blev till att prova.

syltad svamp

Så här gjorde jag för att få till två burkar:

Syltad svamp

  • 2 liter  kantareller

Lagen:

  • 1½ dl råsocker
  • 1 tsk salt
  • 1 dl ättiksprit
  • 1/4 dl  sherry
  • 1/4 dl rött vin
  • ½ dl vatten
  • 10 vitpepparkorn
  • 3 kryddnejlikor
  • 1 bit hel kanel
  • 4 cm färsk ingefära skivad
  • 1 lagerblad

Koka upp lagen med alla kryddor och lägg i svampen. Låt den småkoka i 10-15 minuter. Ta upp svamparna och lägg i rena burkar.
Koka ihop lagen ett par minuter, sila och häll på svamparna. Vätskan ska täcka helt!
Låt svamparna stå någon vecka ,mörkt och svalt, innan det är dags att provsmaka.

Den här gången hade jag sådan tur att samtidigt få provsmaka någon annans syltade svamp.

Nu är ju tycke och smak lite olika, men jag måste nog säga att svamparna ur Annas skafferi var godare med lite högre syra och senapskorn i klar lag. Men inte vet jag hur hon gjorde, måste komma ihåg att fråga. Mina vackert guldiga blev aningens för söta med de juliga kryddorna. Svamp ska inte vara sött i min mun. Nästa gång skippar jag kanelen och ökar andelen ättikssprit. Kanske lite chilisting vore gott i?

Explore posts in the same categories: Safta & sylta, Tillbehör, Vegetariskt

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

