Skämsmat

Helena, en av Tre tjejer i köket, nämnde att hon tvekade om hon skulle blogga om sin skämsmat. Rebecca tyckte det var kul och uppmanar andra att avslöja sina skamliga lustar i köket. Dessutom visade det sig att Pytte redan skrivit om sina.

Jag funderar och funderar. I huvudet kommer mest upp saker som jag tycker mina närmaste ska skämmas över: Min syster som älskar den gamla skogaholmslimpan. Ett syskonbarn som inte kan leva utan räkost. En bror som köper korv på burk. Å så min make som gillar älskar pulverbea på båten.

Men det är ju inte helt schysst att berätta andras skamligheter. Det var ju mina egna som skulle ut i ljuset.
Att jag är onormalt förtjust i skumkokosbollar är väl inte så jätteskamligt. Inte heller att jag gillar corned beef som nödkonserv – och nöd kan vara lite när som helst. Nej, det kan jag stå för.

Lite jobbigare att erkänna är att när jag är sjuk bara vill äta skorpgröt. Det är två skivor Brandts skorpor i en djuptallrik som överskjöljs av varm mjölk och drivor av socker. Jag skriver det här och nu, men i morgon kommer jag inte förstå vad ni pratar om om ni nämner det.

brandt

Explore posts in the same categories: Matprat

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

9 kommentarer på “Skämsmat”

  1. Rebecca Says:

    Skorpgröt lät ju… förfärligt! Men så klarar jag inte av någon typ av flingor med mjölk heller.

    Tack för att du delade med dig.

  2. Annika Says:

    jag älskar inte alls skogaholmslimpan, det var första gången på 20 år som jag köpte den i somras… men som du älskar jag skorpgröten… kan det vara att det är ”comfortfood” ???? alltså att man har varma minnen från barndomen förknippade med viss mat????

  3. Pytte Says:

    Apropå Skogaholmslimpa: jag ÄLSKAR Skogaholmslimpa med smör och den säkert livsfarliga och odefinierbara tingest som går under namnet ”prickig korv”. Det ska jag banne mig ha med mig till förlossningen. Utan att skämmas det minsta. He he.

    • pipopp Says:

      Prickig korv måste vi köpa här hemma till den 7-årigga gourmettungan. Antingen det eller salami milanese. (!?!)
      Jag är förresten uppvuxen inom skogaholmsbageriets bröddoftsområde. Doften var ljuvlig. Gummikulorna som blir i munnen gillar jag inte – idag.

  4. Mikaela Mars Says:

    Det där lät ju inge vidare, men så är det ju ofta med skämsmaten: det är asgott men få äro utvalda till att ha vågat prova! Min skämsmat är mer hel och ren, korv framförallt (kokt med ketchup och senap, falukorv, prinskorv, you name it), men det ses på med rynkad panna i min familj. Jag antar att jag pga förskräckelsen redan här inte vågat utveckla vidare skämsvanor. 😉


  5. […] kom på min favvolista. Patéer i alla former likaså. Kalvsylta. Antagligen kan man härleda min nästan-skämsmat till förtjusningen av kokt kött. Därför var jag ju tvungen att göra Rillettes själv efter att […]


Kommentera

