Rillettes för väldigt snälla

rillettes

Kokt kött i alla former med sin mjukhet är gott. Det är länge sedan Tafelspits kom på min favvolista. Patéer i alla former likaså. Kalvsylta. Antagligen kan man härleda min nästan-skämsmat till förtjusningen av kokt kött. Därför var jag ju tvungen att göra Rillettes själv efter att ha läst om det många ställen. Faktiskt också fått smaka på en annan hemmagjord.

Slutsaserna efter min egen är att man måste vräka på med någon syra och med kryddor. Den jag gjorde blev alldeles för snäll. Väldigt fin i konsistensen, men mjäkig i smaken.  Absolut godkänd, men inget att skriva hem om. Eller på bloggen.

Fast jag skriver ned hur jag gjorde ändå, för att kunna jämföra med ett bättre recept någon annan gång. Till exempel hade jag inget rökt kött i.

  • 1, 4 kg fläskkarré utan ben på extrapris
  • 400 g ister.
  • blandade kryddor (timjan, lagerblad, tre nejlikor, en shitakesvamp, 10 pepparkorn)
  • 2 msk vitt vin, sen var flaskan tom
  • 3 dl vatten

För att slippa skumma så mycket fick köttet koka upp en gång i en stor gryta, sedan sköljdes kött och gryta och allt fick koka upp igen med vätskan ovan och kryddorna i en tekula.

Det fick koka i 150° ugn i tre timmar. Sedan var det väldigt enkelt att mosa det avhällda köttet med en gaffel, mjukt, mjukt, mjukt. Vätskan fick snabbkylas. Kättet räckte att fylla 3 st halvlitersburkar av glas. När fettet stelnat i vätskan breddes det på konservburkarna. Det blev förvånatsvärt lite fett! Det kändes somd et blev mindre än de 400 g ister som var i.

Som sagt, det blev gott, det är enkelt och prisvärt, men just det här receptet måste piggas till för att inte vara för snällt.

Explore posts in the same categories: Förrätt, Huvudrätt

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

