Nya risblandningar – ett familjetest

Vi har provat de nya risblandningarna från Druvan.

Åsikterna? Tja, jo, oglammiga vardagstillbehör i klass med det vanligaste familjeriset, helt utan lyxfaktor. Kanske passar det de familjer som vill föra in nya saker i menyn men inte vågar ta steget fullt ut. Instegsmat till det nyttiga, liksom; om man vill vara våghalsig med säkerhetsbälte, knäskydd och cykelhjälm på.

Quionoarisblandningen var absolut det vackraste, väldigt tilltalande för ögat . Tyvärr tillförde quinoan absolut ingenting till smak eller konsistens. Jag hade gärna haft mer av den fina, goda, krispiga örten i blandningen. Inte heller riset hade någon egentlig egensmak. Jag blev lite besviken.

Bulgurrisblandningen höll vad den lovade – mer saftig än en ren bulgurblandning, mer smak än bara ris. Det visade sig vara utmärkt som kall sallad i wraps dagen därpå, den höll ihop fint utan att vare sig vara grötig eller smula. Lite svårt för det estetiska hade jag, vita avlånga risgryn med gula runda bulgurkorn. I mitt tycke måste man blanda i något mer såsom örtkryddor så att det blir tilltalande för ögat.

Kornrisblandningen var den jag hade mest förhoppningar eftersom jag gillar korn. Igen – utseendet! Det ser inte trevligt ut. Smaken är OK med mustigheten från kornet. Men här tar kornet över så man kan faktiskt köpa rent matkorn istället. Matkorn har den speciella, i min mun trevliga, egenskapen att vara lite mer tuggigt än ris. Barnen som inte gillar just matkorn speciellt gillade inte den här blandningen mer. Efter det lyckade resultatet med bulgurriset kallt sparade vi lite av det här också. Tyvärr grötade det sig för mycket och korngrynen blev tvåliga munnen. Jag vet inte om vi hade otur eller om det är kombinationen med ris som gjorde det. Det är inget jag känner igen från rent kokt korn dagen efter.

Skulle jag köpa de här produkterna? Kanske, hellre än Farbror Bens, men ännu hellre quinoa, bulgur eller korn för sig. Tyvärr vet jag inget om prissättningen, det påverkar vardagsvalen.

Den finstilta bakgrunden:

För att förstå vad vi jämför med ska jag berätta vad vi tycker rent generellt om matblandningar. Vi köper i vårt hemmaliv i princip aldrig sammansatta produkter som smaksatt crème fraiche, salladsdressingar, kryddbladningar, smaksatta färskostar eller vad det kan vara. Inte av princip utan för att det i långa loppet är enklare att låta bli. Specialblandningarna är enkla att fixa till själv och oftast äter man just den bara en gång, nästa gång vill man ha en annan smak. Ja, vi vill i alla fall det. Det är enklare att ha bassakerna hemma och då och då köpa det lilla extra att piffa upp med.

På båten händer det att vi har med såna färdiga saker. Men då ska det vara kort tillagningstid på gasolköket också. De här blandningarna behöver 20 minuter precis som vanligt ris.

Vi äter gärna couscous, bulgur, matvete och andra gryner. De olika familjemedlemmarna har olika preferenser. Minstingen tycker bäst om de små, små kornen i cous cous. Tonåringen föredrar bulgur eller ännu hellre pärlcouscous. Maken äter det mesta men är ruskigt trött på bulgur. Allra helst vill han ha matvete. Själv äter jag allt av detta, får jag välja matvete eller matkorn för strukturen och den mustiga smaken eller quinoa med nötigheten.

Ingen i familjen är speciellt förtjust i vardagsris av paraboiled typ. Någon enstaka gång blir det jasmin- eller basmatiris.

Explore posts in the same categories: Matprat, Pasta och ris

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

4 kommentarer på “Nya risblandningar – ett familjetest”

  1. Fröken Dill Says:

    Fattar inte heller idéen men att blanda ihop. Hur fungerar det med koktiderna? Och quinoa som blir tokbeskt om man inte sköljer det innan kokning?

    Eller så är jag bara kritiskt för att jag inte fick något produktprov…

    Hälsar lite avundsjuk Dill

    • pipopp Says:

      Hej Dill!
      Koktiderna var bra optimerade för sorterna. Det hade de gjort bra. Quionoa var väl förskjöld, misstänker jag.
      Men du ska inte vara avundsjuk förrens champange och ostron-proverna kommer.😉

  2. Annika Says:

    Jag har fortfarande inte öppnat något av paketen. Ha ingen större lust; varken före eller efter jag läste denna recension.
    Ska ta med dem till jobbet och ge bort dem!

    • pipopp Says:

      De är fullt ätbara, men som sagt – inget att tråna efter. Ska du behålla något paket är det bulgurpaketet och göra goda picknickwraps av det.


Kommentera

