Soppa på rostad selleri med blåmögelost och valnötter

Foto: Wikipedia Commons/DocteurCosmos

Selleri har fått den oturliga rollen att vara klassens clown, när den egentligen har alldeles unika kvaliteter: aromatisk, egensinnig, söt. Steker man den i hög värme utvecklas sötman, med fett såsom grädde eller smör rundas den peppriga delen av aromen av.
Den är billig, vitaminrik och har lång hållbarhet. Dessutom har den lågt stärkelseinnehåll.

Man måste helt enkelt ha en vän i kylen.

Om man har det kan man göra en soppa:

Soppa på rostad selleri med blåmögelost och valnötter.

  • 1 selleri, 450 g oskalad
  • smör + rapsolja
  • 3 potatisar 150 g
  • 0,7 liter buljong
  • 3 dl matlagningsgrädde
  • 80 g blåmögelost
  • 0,5 tsk honung
  • peppar
  • kanske lite salt, smaka av efter osten.
  • 1 dl grovhackade valnötter till servering, mer ost för den hågade.

Tärna sellerin lite slarvigt. Stek den på hög värme i fettblandningen tills alla bitar är gyllenbruna men inte brända runt om. Tillsätt buljong och grädde och potatis i bitar. Koka tills allt är mjukt, ca 15 minuter. Tillsätt honung och tärnad mögelost som precis får smälta.

Smaka av med peppar och kanske lite salt.

Servera med grovhackade valnötter och tärnad ost.

Explore posts in the same categories: Förrätt, Huvudrätt, Vegetariskt

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

4 kommentarer på “Soppa på rostad selleri med blåmögelost och valnötter”

  1. Annika Says:

    Rotsellerisoppa är en favorit hos mig. Jag brukar göra som jag fick ”lära” ig av en gammal kompis, nämligen servera den med supre-tunnstrimölad, rå rotselleri som fått marinera i citronsaft. Eller så serverar jag bara soppan med citronklyftor, om jag inte ockar stå och strinla.
    Det låter verkligen gott med osten och nötterna; det ska jag pröva nästa gång!

    • pipopp Says:

      Rotselleri är helt enkelt gott. Till och med barnen åt med god aptit. Speciellt den yngre som konstigt nog är stormförtjust i mögelost.

      Jag brukar förutom mögelost ofta para sellerin med fransk senap. Citron har jag ännu inte labbat så mycket med, det måst provas.

  2. Anna B Says:

    Det där lät riktigt gott, hörru🙂 Vad hade du för blåmögelost i?

    • pipopp Says:

      Anna, det är lite pinsamt – jag vet inte.:)
      Det var denna gång en för mig ny sort som var aningens krämig, som åt briehållet. Väldigt mild, nästan mesig, för att vara blåmögelost.
      Egentligen hade jag därför dubbla mängden ost i soppan.
      Men tidigare har jag använt den där billiga matlagningsosten i liten trekant (Dana Bleue?) med mängd enligt ovan.


Kommentera

