Delikatesser – vad är det?

RidderheimsrapportenDet är Food Blogg Week den här veckan, 15-21 mars.

Nyligen kom Ridderheimsrapporten: Future Premium Food. Den “ …listar trender och fenomen som kommer att påverka våra attityder till delikatesser …..”
Ridderheimsrapporten uppmanar matintresserade att blogga runt temat “Framtidens Delikatesser”.

Man har tagit hjälp av Kairos Future och Jerlov kommunikation och gjort en s.k. TrendWatch och också tittat på olika generationers syn på mat och delikatesser i olika länder.
Självklart får man egna tankar runt det. Men jag vill börja med att berätta om vad rapporten skriver om.

Det var intressant läsning – det kändes som man vänt på många stenar. Bara att definiera ordet delikatess krävdes arbete. På en workshop med flera aktörer satte man de här orden på delikatessbegreppet:

Delikatesser …

… förstärker såväl identitet som vi-känsla, de är meningsskapare.

… rymmer en smakupplevelse

… står för något udda, ovanligt, exklusivt

… har mer medveten/-t urval och hantering.

… står för kompromisslöshet

… är krävande mat

… kan också vara enkel mat

I mina ögon är det heltäckande. Man har ringat in allt ordet “delikatess” innebär.

När de senare analyserar de olika generationernas (i Norden) syn på delikatesser får de fram två grundläggande dimensioner: Statusdimensionen, “att visa upp för andra” och den individuella upplevelsen “njutning för mig”. Det som slår en är att ju yngre intervjuperson, ju mer åt statushållet gick tankarna om “delikatess”. Ju äldre person, ju mer åt den personliga njutningen.

Det hade man kanske kunnat ana, med åren blir  vi alla säkrar på våra egna uppfattningar och är inte så beroende av andras åsikter.

Det finns andra dimensioner på delikatesser. Det försöker man i rapporten fånga in med en slags tidsaxel. Det börjar med kvalitet, odlingsmetod, produktionsmetod på ena sidan och  går via inköpssammanhang mot tillfället där man äter delikatessen, måltidsupplevelsen.

Låter man dessa aspekter korsas, med den njutning-status-axeln vågrätt och tids-kvalitets-axeln lodrätt blir det fyra kvadranter som kan beskriva “delikatess”:
Lyx (mycket status, mer måltid än produktion), Känsla (individuell, mer måltidsupplevelse), Fakta (mer åt status såsom från vilket land, produktionsmetod), Naturligt (individuellt såsom hälsa, hemlagat, produktion).

Med det som grund har man sett skillnader på gamla och ungar syn på delikatesser. Unga ser traditionell lyx mer som delikatesser än äldre, de äldre pratar om hjortronsylt och husmanskost. Likaså är de ungas lyx “snabbare” och okomplicerad som ostron och sushi.

Begreppet delikatess förändras över tid. Rapporten ser tecken på att det rör sig från statusmarkör mot personlig upplevelse.

Men i andra ledder är det otydligare. Både upplevelsedimensionen och ursprungskvaliteten ökar i betydelse.

Frågan är om ursprungskvaliteten är en kortlivad trend efter de senaste årens äkthets- och tillsatsdebatt?  Dessutom kan man undra om lågkonjunkturen påverkat rapporten, att de som svarat föredrar hemlagat framför exklusivitet av omedvetet ekonomiska orsaker?

Frågan rapporten mynnar ut i är :

Vad är morgondagens delikatess?

Det enklaste svaret är “en smaklig upplevelse”, men jag hoppas utveckla mina egna tankar om det de närmaste dagarna.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Annonser
Explore posts in the same categories: Matprat

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

3 kommentarer på “Delikatesser – vad är det?”


  1. […] pratar på om mat med mera « Delikatesser – vad är det? Delikatesser i morgon, då? 17 mars […]

  2. Kinna Says:

    Vad bra du sammanfattar vad den handlade om. Jag kunde knappt slita mig och tyckte det var otroligt intressant läsning. Har däremot inte hunnit blogga om det.

    PS kan du ta bort min förra kommentar? DS

    • pipopp Says:

      Roligt att du tyckte det! Jag tyckte också om att läsa rapporten. Synd att inte ännu fler sagt vad de tycker. 🙂


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: