Koreansk macka med sockerstekt fläskkött och pumpacréme


Om min make går och handlar är sannolikheten långt över 90% att han kommer hem med fläskkarré – oavsett årstid.
Jo, jag tycker det är gott men man måste väl inte alltid grilla det så som han önskar. Får han inte grilla blir det hans – i och för sig goda – djävulsmackor: painriche fylld med en rejält stor grillad, BBQ-kryddad fläskkarréskiva, sallad, tomat och majonnäs. Men efter 127:e gången är det inte lika spännande i min mun längre.

För att som en god hustru tillfredsställa hans begär och samtidigt kittla min egen experimentlusta och smak för nya saker fick det bli en koreanskinspirerad macka, lite som Bulogiburgaren .
Den i sig söta pumpan smakar väldigt bra med chili och ingefära. I hop med det smakrika köttet, den syrliga gurkan och krispiga sockerärtor blev det en familjefavorit. Att det blev lite kladdigt att äta gav den bara pluspoäng i barnens ögon.

Koreansk macka

  • 1 pain riche
  • 600 g fläskkarré, skuret i tunna skivor
  • 1 msk socker
  • 1 dl soja
  • 1 vitlöksklyfta, pressad
  • peppar, rejält och nymalen.

Pumpacréme

  • 1/2 kg butternutpumpa (här en kvarts stor)
  • salt
  • olja
  • 1 chilipeppar av en inte så stark sort
  • 4 cm knubbig tumme av ingefära
  • 2 msk turkisk youghurt 10% (kan hoppas över)

Grönsaker

  • 1/2 gurka
  • 1 krm salt
  • 1 tsk socker
  • 3 msk vitvinsvinäger
  • 150 g sockerärtor

Sätt ugnen på 200°.
Starta sedan med att marinera köttskivorna i soja, socker, vitlök och kryddor i ca 30 minuter.
Ugnsbaka pumpan, saltad och inoljad, i ca 40 minuter till den är mjuk. Gröp ur köttet och mixa det med chili och riven ingefära. Bland eventuellt i yoghurt. Smaka av med salt och peppar.
Strimla gurkan på längden med en tjockskivande osthyvel eller potatisskalare. Blanda den med salt, socker och vinäger. Den behöver stå minst 20 minuter.
Koka sockerärtorna nätt, de måste fortfarande vara krispiga. En minut i kokande vatten räcker, skölj av dem genast.
Stek köttet i het panna, 1 1/2 minuter på varje sida, beroende på hur tjocka skivorna blev . Sockret gör att det bränner lätt så passa noga.

Lägg ihop i ituskurna brödbitar. Förs lite pumpacréme, sedan kött och grönsaker och mer pumpa. Ät – med massor av servetter i beredskap.

Explore posts in the same categories: Huvudrätt

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

9 kommentarer på “Koreansk macka med sockerstekt fläskkött och pumpacréme”

  1. Görel Says:

    Mmmm, låter gott. Fläskkarré förekommer knappt i det här huset, glada grisar blir sällan fläskkarré av någon anledning, men det går väl att använda annat. Borde inte någon fast fisk kunna funka också? Ska nog prova.

    ”Uppmärksamma mig på vidare kommentarer via e-post” — det låter väldigt rart och anakronistiskt!

    • pipopp Says:

      Är det så? Att glada grisar inte blir karré? Eftersom jag sällan köper just den styckningsdelen själv har jag aldrig tittat efter. Annat griskött brukar jag oftast kontrollera.
      Den där meningen är något man får på köpet när man bloggar med WP. :D. Jag friskriver mig från allt ansvar förutom lathetsdelen: det går säkert att anpassa någonstans.

      • Görel Says:

        Det är inte så ofta jag hittar glada grisar i Uppsalatrakten överhuvudtaget, mycket sällan i vanliga butiker! Jag brukar bege mig till Svenska delikatesser som också har Hagbykyckling m.m. Jag har aldrig sett karré där, jag har fått för mig att det är en sån där billig dussinstyckningsdel, men det kan jag ha fått helt om bakfoten.

  2. Agneta Schiller Says:

    Görel, vad menar du med att fläskkarrén skulle vara ”en billig dussinstyckningsdel”? Det är ju en kroppsdel på grisen. Har dina ”fin-grisar” inga nackar?

  3. Görel Says:

    Hej Agneta, jag menar inte så mycket alls egentligen, mer än det att jag sällan sett eller fått just fläskkarré hos/från Svensk Lanthandel eller via en privat uppfödare. Att styckningen kan variera är ju inte så konstigt, jag som översättare vet att detta skiljer sig ganska rejält till och med mellan våra grannländer.

    Jag sa just att jag kunde ha fått det om bakfoten! Men faktum kvarstår — jag har bara sett fläskkarré i våra vanliga butiker och oftast under den nordiska grillsäsongen. Rätta mig gärna om jag har fel!

  4. Agneta Schiller Says:

    Görel:Som översättare kan du ha upplevt att NAMNEN på fläskkarré är olika världen över;schweinekarree, carré de porc,collar,nakkekam,carré di maiale, boston shoulder o.s.v Men styckningsdetaljen är densamma, styckning av gris skiljer sig nämligen inte mycket länder emellan.Eller har jag missuppfattat precis allting?Vilka länder har INTE karré som styckningsdetalj?
    Beklagligt att du inte har blivit erbjuden fläskkarré av S.L. eller din privata uppfödare (inte svartslakt väl,tänk på trikinerna!)Fläskkarré är den saftigaste o mest smakrika delen på grisen o det vimlar av fläskkarré i affärerna året runt, konstigt att du missat det.Själv köper jag alltid karrékotlett (vanliga fläskkotletter är ju bara för trista)eller hel karré som jag späckar med en massa roliga saker o ugnssteker. Sätt press på dina köttleverantörer så ska du få smaka på något gott!

    • Görel Says:

      Agneta: Det är klart jag inte har missat jättetrågen med billig fläskkarré i kyldiskarna, och jag vet mycket väl hur mycket gott man kan göra med det, men saken är ju den att jag inte vill köpa konventionellt uppfödd gris.

  5. Agneta Schiller Says:

    Självklart köper du det kött du vill, men det verkar märkligt att du inte får tag på fläskkarré hos dina köttleverantörer.Dom kanske, precis som du,betraktar den som ”en billig dussinstyckningsdel” som dom inte vågar ta något högt pris för utan säljer till dagligvaruhandeln istället.Det är kanske jag som äter okonventionell karré 😉
    De gånger jag köper griskött privat har jag inga problem med att få karré.Du kanske ska byta leverantör?


Kommentera

