Svarta laxpinnar med apelsin- och kålrotssallad

Sesampanerade laxpinnar  med apelsin-chili-kålrotssallad,
inlagd ingefära och basmatiris

Häromdagen skrev Fröken Dill om laxfiskpinnar panerade i svarta sesamfrön. De såg så fina ut att jag ville pröva detsamma meddetsamma med de frysta laxbitarna som låg i frysen. Resultatet blev sådär, främst för att råvaran var sådär. Portionsbitarna visade sig var hoplagda snuttbitar från fiskrumpan, när de tinade ramlade allt isär. Det blev svårt att forma fina fiskpinnar. Nästa gång ska jag göra dem av färsk lax istället. Trots den malören: smak och utseende gav mersmak.

Jag skar laxen i lagom stora fiskpinnebitar. Sedan hällde jag över citronsaft och saltade, så fick de stå 20 minuter. Efter det rullades fiskbitarna i svarta sesamfrön för att sedan stekas 1 1/2 minut på varja sida. De (som höll ihop) fick en lite rå kärna, gott.

I kylskåpet låg också en kålrot och jag mindes att Matäskaren på Taffel haft ett recept jag var nyfiken på. Nu hade jag förstås inte alla de ingrediensena hemma, tofu och torkade räkor är inte stapelvaror hos lokala handlaren, det blev till att spåna ihop en egen blandning att servera till fisken. Det blev inte alls dumt.

Kålrotssallad med apesin och chili:

  • 350 g kålrot i cm-stora kuber
  • 2 lökar, tärnade
  • 30 g (2 cm) tjock ingefära, finhackad
  • rapsolja
  • 1/2 tsk sambal oelek
  • 1 tsk fisksås
  • 2 dl grönsaksbuljong
  • 1 apelsin
  • 3 mska gräslök

Stek kålrotskuber, lök och ingefära på medelvärme i oljan i ca 15 minuter tills kålroten är mjuk. Ha i sambal, fräs 1 minut till. Tillsätt fisksås och buljong, låt koka ihop  ett par minuter.
Filea apelsinen, pressa apelsinsaften som är kvar i skrovet över kålrotsblandningen, blanda i apelsinköttet och gräslök . Smaka av med salt. Låt gärna stå en timme så smakerna hinner goffa ihop sig.

Servera fiskpinnarna med kålrotssallad, inlagd asiatisk ingefära och basmatiris.

Explore posts in the same categories: Huvudrätt, Tillbehör

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Svarta laxpinnar med apelsin- och kålrotssallad”

  1. Fröken Dill Says:

    KUL med fiskpinnarna!!! Vad tror du om att försöka göra dem randiga med vita och svarta sesamfrön?
    Undrar fröken Dill

  2. pipopp Says:

    Jag vet att just jag inte skulle klara av att göra det vackert. När man steker den panerade fisken ramlar lite frön bort. När man sedan vänder på bitarna blir det nog svart och vitt huller-om-buller.
    Men om man lägger fiskbitar på en plåt och ugnsbakar dem så lär det väl gå – och se kul ut.
    Jag tycker du ska prova, Fröken Dill!


Kommentera

