Jag vill inte ha vildsvin på tallriken heller!

(Bild från Wikipedia Commons)

Vildsvinskav har börjat dyka upp i frysdiskarna. Klart man blir nyfiken! Viltskav är gott, fläskkött brukar det gå att göra bra saker av – hur bra kan då inte vildsvinskav bli?

Inte särskilt visade det sig. En bråttomdag ramlade paketen ur frysen för att hamna i en gryträtt lik den som stod på paketet: med lök, äpplen, äppelcidervinäger, grädde och rosmarin.

Det blev inte gott. Smaken blev , ja, jag måste använda ordet: Grisig. Murrig. Fadd. För mycket sötma, för lite syra.
Det blev så illa att jag funderade på att slå bort alltihop och koka havregrynsgröt istället.

Men så blev det inte. Vi kryddade om med fransk senap, en rejäl klick, och pressad citron, mer salt och peppar. Simsalabim – det blev hyfsat och ätbart. Make och barn blev mätta. Själv gick åt jag ute, men det är en helt annan historia.

Ska det bli vildsvin hos oss måste det vara ett bra mycket bätttre recept.
Någon som har bra tips på vad man kombinerar det köttet med?

Explore posts in the same categories: Huvudrätt

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

4 kommentarer på “Jag vill inte ha vildsvin på tallriken heller!”


  1. Min första tanke är om köttet var för gammalt, vill minnas att jag hört från föräldrarna att det går bara att frysa ett par veckor och sen får köttet en skum bismak.
    Den enda erfarenheten jag har av vildsvin är helgrillade över eld och som stryks med smör & kryddor hala tiden.. Det är kalasmat🙂

  2. pipopp Says:

    Ja, Kari, det är också något som gick genom mitt huvud efteråt. Förpackningarna är slängda sedan länge, men i vår frys låg de någon vecka, inte mer.
    Jag är övertygad om att det är möjligt att få det gott – men hur?🙂

  3. Fredric L Says:

    Du måste ha fått tag på dåligt kött helt enkelt – för gamla djur, kanske galt. En gång per år fyller jag halva frysen med vildsvin (andra halvan med hjort) men då vet jag att det är unga djur med slaktvikt på runt 30kg. Smaken är någonstans mittemellan glad gris ock kalv. Ingen vilt- eller galtsmak och den blir inte heller märkbart sämre med tiden. Jag använder den precis som vanlig gris, men man får tänka på att vilt är magrare än tam-boskap och parera tillagningen därefter. Vildsvinskarre + kolgrill = lycka.

    • pipopp Says:

      Tack för svar! Jag får ge det en ny chans. Det var långt ifrån kalvsmak. Så som man kan tro att galt smakar ligger nog närmare beskrivningen.


Kommentera

