Planering för påsk

Påsk innebär hammare-och-spik-helg för oss, eller snarare skrapa-och-putsa-helg. Mesta delen av tiden kommer vi att vara på slipen och starta båtsäsongen. Hoppas all snö runt båten smält bort! Förra helgen låg drivorna 70 cm höga med smältvatten under, det gick inte att ta sig torskodd till båten – och stövlarna ligger kvarglömda ombord.

Barnen lär väl vilja göra en påskrunda också. Tur för storebror att han har en lillebror att skylla på. Tonåringar vill gärna, men skäms lätt. Men jag är en sån tråkig förälder att jag tycker att de ska göra fina kort att dela ut för att verkligen önska Glad Påsk, tiggerifaktorn är lite olustig. Svårhanterligt – det är ju ändå bra att de tar egna kreativa initiativ, som de faktiskt gör i det här fallet.

Men det är klart, lite påskmat blir det också. På påskafton blir vi tiotalet personer hemma hos oss. Planerna är fortfarande skissartade, lite beror det på vilka råvaror som finna och hur lusten ser ut. Det får lov att bli hyfsat enkelt för att klara av båtputsarjobbet också.

Först ett litet buffébord med ägg i olika former och sill, kanske lite snittar med laxröra. Det ska i alla fall inte betyda mycket jobb på påskafton, det mesta ska kunna göras dagen innan.

Huvudrätten blir långlagad lammstek (4-5 timmar i 100°-ig ugn till innertemperaturen är 65°) med örtkryddor á la Karin Fransson, eller  ungefär såsom Daniel Couet gör den, fast inte lika mycket olivolja. Till det chévrekräm, mjölkkokta vitlökar och de finaste grönsaker som går att hitta. Det betyder säkert mangold, importerad sparris, cider kokta morötter, karamelliserad majrova eller marinerad fänkål.  Min mage tål inte längre jordärtskockor så bra, det är synd. Savoykål, kanske, eller belugalinssallad utan grönmögelost, men med citrussmaker. Vi får se vad som är fräscht i grönsaksdisken.

Till efterrätt tänkte jag försöka mig på en favorittårta för första gången alldeles själv: mandeltårta. Jag har ingen mandelkvarn, det blir till att riva mandeln – inte mixa – i matberedaren.

Som synes är det inga utsvävningar i matvärlden, koncentrationen får ligga på att göra det vällagat och trivsamt.

Tidigare år har vi bland annat gjort det här:

Explore posts in the same categories: Efterrätt, familj, Förrätt, Huvudrätt, Matprat, Såser och röror, Tillbehör

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

6 kommentarer på “Planering för påsk”

  1. Fröken Dill Says:

    Låter som en GOD påsk. Eftersom lärare, t ex J, har påsklov hoppas jag lite smått slippa båtfiffet. Båten borde vara i rätt gott skick med tanke på att J ägnat varje söndag sedan Carmen togs ur sjön i höstas åt att ta hand om henne. Men med gamla båtar kan man aldrig veta så noga…
    Er påskmat låter underbar. Jag kommer i vilket fall få mammas goda gravade lax på påskafton. Bara det, inte dumt!
    Tycker fröken Dill

  2. pipopp Says:

    Eftersom jag nu vet var J tillbringar sin vardag funderar jag på om han inte tycker hon är ett under av modernitet?🙂
    Jag gillar båtfiffet – bara det inte tar musten ur en och att allt annat ställs åt sidan – mat, vänner och andra nöjen. I år ska vi inte göra fullt lika mycket som tidigare år. Inga stora projekt, bara det årligt återkommande. Kanske något litet, litet projekt – som att renskrapa och förnya bottenfärgen.:/
    Någon dag ska vi våldgästa min mor också. Hon brukar förse oss med god mat.

  3. Annika Says:

    Låter som en alldeles utmärkt påskmåltid! Själv löper jag – helt självpåtaget – amok i köket. Jag njuter! Hoppas det blir en bra balans mellan båtfix, kökstjäns,t och lite tid att slappa också…

    • pipopp Says:

      Tack, hoppas du får en givande påsk! Tänk på mig när jag gör din mammas tårta för första gången. Jag är en fena på att äta den, hoppas det går åtminstone hälften så bra att laga den.

  4. Cissi & Anders Says:

    Vi vill tacka för en fantastisk Påskmiddag.Det var som
    alltid otroligt vällagat och vackra färger på tallriken. Anders har sina värderingar om lammkött och gång på gång måste han erkänna att det
    är fantastiskt gott. Kram Cissi & Anders

    • pipopp Says:

      Vad kul att ni uppskattade det! Men att Anders, den gourmeten, inte gillade lamm var en nyhet. Hoppas han inte gick hungrig.😉


Kommentera

