Debriefing: Påsk

Hur gick det då med alla fina planer? Blandat, skulle jag vilja svara.

Mandeltårtan gick inte alls.

Efter noggrann research om hur man gör med mandeln utan kvarn mixade jag den till slut. Riva fungerade inte i vår köksmaskin för avståndet mellan rivskivan och locket var större än mandlarna. De bara snurrade ovanpå och dansade salsa till marimba.

Det var inte så allvarligt, Monica Ahlberg  använder tydligen färdighackad mandel på påse när hon gör bottnarna och det fungerar. Flitige macaronbagaren  Anne tycker till och med att det blir bättre med mixad mandel än kvarnmalen när hon gör macarons.

Efter det brände jag smörkrämen för att botten i kastrullen visade sig ha en repa. Slänga, göra om. Det gick åt många ägg!
Andra gången var jag så rädd att bränna vid igen att försiktigheten resulterade i att krämen inte stelnade tillräckligt. Det blev smörsoppa med mandelkaka.

Det bästa med tårtan var 8-åringens egenhändiga små kycklingar.  Men: tack vara dem måste vi nu slipa om köksbordet för alla gul-oreanga hushålls-färgfläckar.

Det är ingen överdrift att säga att mandeltårtan satte outplånliga spår hos oss. Vi glömmer den inte. Smaken, då? God!  Vi gör den igen. Kanske. Bästa idén vore att bli bjuden på den.

Själva huvudrätten blev betydligt bättre.  Långkokt lammstek i olivolja enligt Danyel Couets recept blev förföriskt, mört, saftigt och smakrikt. Den lilla kaneltonen anades bara men fördjupade smaken, ska inte hoppas över. Däremot blev färgen på köttet gråare än jag tänkt mig.

Vi hade i olja tills det täckte lammköttet till en fjärdedel. När lammet var klart efter ca 5 timmar var hela grytan vätskefylld.

Linssalladen var en hit! Färg, smak, form – allt var bra. Den innehöll svarta belugalinser, gröna spenatblad, saftigt päron, röda granatäppelkärnor och krunchiga rostade valnötter. Jag kommer att lägga ut recept på den separat.

De mjölkkokta vitlökarna är ett småtrevligt tillbehör som är lätt att göra, men är något av det första man kan hoppa över om man har ont om tid. Det bästa med dem var att vi använde kokemjölken till en chévrekräm med turkisk yoghurt och citronzest. Det blev precis lagom med rund vitlökssmak.

Explore posts in the same categories: Efterrätt, Huvudrätt, Matprat

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

3 kommentarer på “Debriefing: Påsk”

  1. Fröken Dill Says:

    Supersöta kycklingar. Vad kul att ha en åttaåring att baka med! Annars är jag inte mycket för tårtor även om idéen med just en mandeltårta låter väldigt god… Linssalladen adopteras omedelbums. Den vill jag äta. Helst NU!
    Hälsar fröken Dill (och undrar om hon åt för lite till lunch)

    • pipopp Says:

      Som sagt, kycklingarna var det som gladde mig mest med tårtan. Men tro inte att jag fick göra dem tillsammans med honom. Nej, nej, jag var inte betrodd till så kreativa saker. 🙂


  2. […] Pipopp pratar på om mat med mera « Debriefing: Påsk […]


Kommentera

