Tonåringens bejublade bidrag: Chokladpannacotta med lingon

Coops recept är utmärkta för dem som är matintresserade men ännu inte så erfarna. Recepten är tydliga, råvarorna förhållandevis få, handgreppen enkla och resultatet blir gott. Tonåringen har tjatat om pannacotta en längre tid så det fick bli hans bidrag till familjemiddagen för en tid sedan.

  • 2 gelatinblad
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 dl socker
  • 200 g mörk choklad, 81%, i bitar
  • 1 tsk röd chili, urkärnad, finhackad
  • 2 dl matyoghurt, 10%
  • 1 msk svarvinbärsmarmelad
  • 1 msk aprikos marmelad
  • 1 dl torkade lingon

Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten. Låt svälla cirka 5 minuter. Värm grädden i en kastrull. Ta upp gelatinbladen och krama ur dem. Blanda ner socker, choklad, gelatinblad och chili i den heta grädden.

Låt smälta ner under omrörning. Ta kastrullen av värmen och rör ner yoghurten. Fördela smeten i portionsglas. Låt stelna övertäckt i kylskåp 3-4 timmar.

Smält sylterna i en kastrull. Rör ner lingonen och fördela ovanpå chokladkrämen i glasen. Servera direkt eller låt gelén svalna. Går även att förbereda dagen före servering. Förvara glasen övertäckta i kylskåp.

Explore posts in the same categories: Efterrätt, Mat

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

6 kommentarer på “Tonåringens bejublade bidrag: Chokladpannacotta med lingon”

  1. Åsa Says:

    Modigt! Gelatin är väl aldrig något att laga med, ens för den vane😉
    Jag har bränt sönder två elvispar i mina försök att göra munkar (göteborgska för ngt jag inte vet vad det annars kallas. Sådanadär fluffiga med kokos och/eller tunt chokladtäcke. Ibland också med ett rån/kex i botten). Jag och gelatin är inte kompisar om man säger så.

    Bra ändå med tonåringar hemma som lagar mat. Det är på den vägen man lär sig mest🙂

    • pipopp Says:

      Fast panacotta är buenkelt bara inte vätskan är för varm.
      Efterom jag aldrig lagar sötsaker är det bra att ha en tonåring som gillar att göra det.

  2. Petra Says:

    Den ser smarrig och spännande ut, ska definitivt provas. På temat Gelatin – värme – stelna eller ej måste jag fråga, jordgubbsmousse till tårtfyllning som blir för rinning och inte stelnar (ska blir sådär 4 cm hög), kan det varit för varmt för gelatinen och att det inte stelnar då?

    • pipopp Says:

      Petra, du är mer expert än jag på det. Dessertavdelningen, du vet. Jag törs inte svara tvärsäkert. Vad jag vet är att vissa frukter som kiwi, mango, papaya & ananas innehåller enzymer som gör gelatinet rinnigt. Samma enzymer gör att vispgrädde blir konstig med samma frukter. Annars är det jag vet att blir det lätt grynigt om blandningen blir för varm.

  3. Mikaela Says:

    Lingon och choklad, jag gissar att det är en superkombo?🙂

    • pipopp Says:

      Ja, faktiskt. Med aningens chilisting till …🙂
      Vi hade torkat lingon på prov i höstas, det är något vi kommer göra igen, blev hur got som helst. Sötman i bären kommer fram mer.


Kommentera

