Mellanakt i tapastävlingen – reflektioner

MenyBild från Flickr

Tapastävlingen är i full gång. Fram till den 21:a Maj kan man rösta, men bara en gång per bidrag.

Om jag räknat rätt är det 32 bidrag, det ena godare än det andra. Jag skulle med oerhörd förtjusning bli bjuden på samtliga! Det är en härlig blandning mellan klassiker och nyskapande, varmt och kallt, kött, vego eller skaldjur, lättlagat eller mer krävande. Somliga är helt fantastiska fotografer. Kul!

Men lite ledsen i ögat kan man bli över tjuvröstandet. De flesta bidrag har höga procenttal på både ”Ett mästerverk” och ”Inte min smak”. Det tyder på mer kompisröstning än riktig smak-röstning. Några har antagligen med flit röstat sin vän högt och sedan klickat lägsta möjliga på alla andra.

Trist, när alla bidrag faktiskt ser bra ut på sitt vis. Det är klart att somliga rätter  är godare eller mer passande eller på annat sätt bättre än andra för den subjektiva röstaren, men de här extrema utslagen i siffrorna blir svåra att tro på.

Jaja, jag ska inte klaga när man i alla fall får läsa så mycket nytt och spännande.

De här bidragen har jag fastnat aningens mer för än de övriga:

Det blev 11 stycken, förutom min egna som jag förstås gillar väldigt mycket. Sex går till final. De sex platserna baseras dels på omröstningen, dels på juryn, till lika delar. Inte helt enkelt!

Explore posts in the same categories: Förrätt, Huvudrätt, Mat, Matprat

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

5 kommentarer på “Mellanakt i tapastävlingen – reflektioner”

  1. Görel Says:

    Vad kul! Och jag har totalt missat Kaffekokarkokboken, nu gick jag med i FB-gruppen! Ditt bidrag verkar mycket smarrigt.

  2. Chili Says:

    jo de é trist att folk håller på o rösta ner allt o alla bara för att sin kompis ska få mer poäng. men de é så klassiskt i en sådan tävling. Trevligt du gilla mitt bidrag. Har inte vart inne och kollat de andra riktigt mycket, dumt av mej:)

  3. Christer Says:

    Hej!
    Hittade din fantastiska blogg några månader efter tapastävlingen. Tack för det fina omdömet om mitt bidrag.


Kommentera

