Godaste spenatsoppan


(Bilden är lånad)

När min make var ett litet barn fanns det barnmatsburkar med spenat i. Han var så förtjust i det att hans mamma var tvungen att gömma burkarna, sedan hon en dag fann honom på köksgolvet i en stor grön pöl och krossat glas, glatt smaskandes.

Spenatvurmen har hållit i sig, men inte ärvts av våra barn. Den här soppan åt de däremot med stor aptit.
Kryddningen med vermouth och fänkål passar antagligen utmärkt till kirskålsstuvning eller nässelsoppa också.

Spenatsoppa med fänkål och vermouth

450 gram  fryst spenat, hackad, en påse
2 st  små gul lök(ar)
1 msk  smör
1  l  grönsaksbuljong
1 dl  vispgrädde
1/2 tsk fänkålsfrö
2 msk torr vermouth
salt och peppar
en järnspik


Tärna löken och mjukstek den sakta i smör med fänkålsfröna. Tillsätt vermouth och låt den sakta koka in, fortfarande låg värme.
Tillsätt spenat och buljong, låt småkoka i 10 minuter.
Mixa, tycker jag. Man kan hoppa över det, men jag vill trots allt ha ännu mindre spenatbitar i.
Tillsätt grädde, hetta upp, smaka av med salt och peppar.

Explore posts in the same categories: Förrätt, Huvudrätt, Mat, Vegetariskt

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Godaste spenatsoppan”

  1. Lena Says:

    Skrattar gott! Det enda min son spottade ut var lever!
    Den flytande Alvedonen gillade han däremot.
    ”Mamma jag är hungrig! Kan jag inte få kex eller Alvedon eller nåt!”

    Hälsningar från Lena

    • pipopp Says:

      Den som smakade syntetisk hallon? Den gillade jag med. Liksom hostmedicinen Expogen men anis eller laktritssmak.🙂


Kommentera

