Lunch med en världsmästare

I dag har jag ätit mat lagad av en världsmästare. Norske kocken Geir Skeie vann Bocuse dÓr 2009. Just nu, 17-19 Maj,  gästspelar han på Sturehof i Stockholm.

Spritproducenten Arcus vill göra reklam för sin Linie Aquavit och bjöd in pressen till lunch under gästspelet. Jag fick följa med Anne som hennes gäst. Stort tack till dig!

Först fick vi prova det destillat som ännu inte blivit linie aquavit, en klar nubbe med klassiska kryddor. Efter en lång båttur i gamla sherryfat, genom skakiga och tempererade zoner, blir det en bärnstensgul, rundad,  nästan söt snaps. Kul att se förändringen.

Sedan blev det lunch. Självklart var det  gott. Det här tror jag vi åt:

Det var lax gravad i akvavitkryddorna kummin, anis, dill och pomerans, med grön sparris och sparriskräm, en jordärtskocksomelett och en kaviar som var en blandning av laxrom, löjrom och rökt sillrom.

Efter det kom en tallrik med kuminkryddad hälleflundra på en bädd av surkål, med fläskläggsbitar, morot och vit sparris.

Sedan följde ankbröst på spenatbädd med en apelsinkryddad sötpotatispuré, persiljerot och lök.

Sist en vit chokladpudding med jordgubbsglass, rabarberjordgubbssås och basilika.

Sådana luncher skulle jag gärna vänja mig vid.

Explore posts in the same categories: Mat, Matprat

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Lunch med en världsmästare”


  1. Kul att ses och gott var det!

    • pipopp Says:

      Ja, såna luncher kan det gärna bli fler av, både mat och sällskap.
      Som vanligt när jag är lite blyg pratar jag käkarna ur led.. 😉


Kommentera

